Més informació [ Selecci���� | Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0013133   Prevenció de drogues i altres conductes de risc: Programa Escolar i Familiar Joc de Claus
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària Obligatòria
  
   19/9/2023 - 10/10/2023 (30 hores) de 16:00h a 20:00h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Síncron
Organització   Projecte Home
  
   El curs es farà mitjançant la plataforma Teams.
  
Inscripció   01/09/2023 - 19/09/2023
  
Descripció i   Metodologia:   El curs és gratuït, distribuït en 16 hores teòriques i 14 hores de treball pràctic i d'assessorament a on el professorat posarà en pràctica les activitats a l'aula amb la supervisió de la formadora del curs.

Aquest curs va dirigit al professorat de centres educatius de secundaria, amb l'objectiu de poder capacitar-los per poder aplicar el programa de prevenció escolar i familiar JOC de CLAUS al centre. Aquest programa està dissenyat per poder aplicar les activitats dintre del pla d'acció tutorial, és un projecte preventiu avaluat que promou les competències personals dels i les alumnes, per evitar l'abús d'alcohol, altres drogues i altres conductes de risc, com l'abús de les tecnologies implicant els principals agents de la comunitat educativa: el mateix alumnat, les famílies i el professorat.

Pel que fa a la metodologia de treball, els continguts es treballaran de manera teòrica i pràctica a través de videoconferència i aprofitant els recursos que proporciona la plataforma utilitzada (chats, sales per poder fer feina en grup i desprès posar-ho en comú) mitjançant la resolució de casos pràctics, pluja d'idees, activitats treballades individualment i posteriorment posades en comú.

La difusió es farà mitjançant la nostra pàgina web, o a través dels equips directius dels centres educatius de secundaria, els quals prèviament s'han interessat en l'aplicació del programa JOC de CLAUS al centre.
  
Objectius   1.- Conèixer els conceptes i els principis fonamentals de la prevenció de les addiccions.

2.- Conèixer els principals models teòrics que sustenten la prevenció.

3.- Analitzar les característiques evolutives de l'adolescència, la seva relació amb el consum de drogues i altres conductes de risc i la incidència de la prevenció en aquesta etapa de la vida.

4.- Diferenciar entre un bon ús o un ús abusiu de les Tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

5.- Aprendre la metodologia per poder aplicar el programa de prevenció JOC DE CLAUS a l'aula en les hores de tutoria.
  
Continguts   Estructura dels continguts seguint els objectius esmentats:

1.- Principis bàsics de la prevenció d'addiccions

a.- Tipus de prevenció.
- Primària, secundària i terciària
- Universal, selectiva i indicada
- Comunitària i escolar
b.- Principis de prevenció del NIDA (National Institute on Drug Abuse)
c.- Evolució dels programes de prevenció escolar.
d.- Factors de risc i factors de protecció que influeixen en
l'aparició o no de conductes addictives.
- Personals
- Familiars
- Escolars
- Socials

2.- Principals models teòrics en els que es basen els programes de prevenció.

a.- Model de la Conducta-Problema
b.- Model Biopsicosocial
c.- Model de la Competència
d.- Model Ecològic
e.- Model Transteòric del Canvi.
f.- Model dels Factors de Risc i Factors de Protecció

3.- L'adolescència, la família i l'escola

a.- Característiques evolutives de l'adolescència
b.- Models de família
c.- Família i prevenció
d.- L’escola d’avui
e.- Escola i prevenció
f.- Adolescència i primers contactes amb les drogues.
- Definició de drogues
- Classificació
- Perquè consumeix l'adolescent
- Patrons de consum
- Prevalença de consum
- Afectació cognitiva i conductual del consum de drogues
- Com hem de parlar de drogues amb els i les adolescents

4.- Addiccions comportamentals. Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).
a.- Reflexionar sobre l'ús actual de les TIC.
b.- Prevalença de consum.
c.- Diferencia entre ús, abús o dependència.
d.- Afectació cognitiva i conductual de l'ús abusiu de les TIC.
e.- Presentació d'un decàleg preventiu per fer-ne un bon ús.

5.- Presentació del programa JOC de CLAUS

a.- Estructura i presentació de la plataforma d'accés a les
activitats.
b.- Metodologia del programa.
c.- El paper del professorat en l'aplicació de les activitats.
d.- Àmbits que es treballen:
- Gestió Emocional
- Interacció social
- Estratègies cognitives
- Oci i temps lliure
- Informació sobre drogues i altres conductes de risc.
- Valors.
e.- Temporalització de les activitats i objectius.
f.- Presentació i posada en pràctica de les activitats.




  
Formador/a   Maria San Pedro García
  
Avaluació   1.- Treball individual consistent en la revisió de les activitats de prevenció que es realitzen al centre educatiu al que pertanyen, per posteriorment fer una presentació oral del disseny adequat d'un pla de prevenció.

2.- Practicar les diferents activitats que proposa el programa de prevenció Joc de Claus a l'aula amb l'alumnat amb la supervisió de la persona formadora.

3.- Al finalitzar el curs, es passa a les persones que han participat al curs un qüestionari per valorar el grau de satisfacció i possibles suggeriments per futurs cursos.
  
Requisits de  certificació   -80% assistència a les sessions sincròniques.
-Assolir totes les tasques, de manera satisfactòria.
-Participació.
  
Persones  destinatàries   Professionals de l'àmbit de l'ensenyament.
  
E-mail   cdelgado@projectehome.org
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 20/09/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).